تبلیغات
انواع جنگنده ها - شکارچی شکار شد

شکارچی شکار شد

سه شنبه 18 خرداد 1389 01:17 ب.ظ

نویسنده : محمد حسین بهنام
با وجود هدف قرار گرفتن و نابودی دو فروند میراژ، جنگنده های F1EQ نیروی هوایی عراق دوباره با قدرت به صحنه نبرد بازگشته و در روز 26 بهمن، دو حمله به پایانه نفتی جزیره ((سیری)) صورت دادند.

 با اینکه پرواز این جنگنده ها توسط ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده تحت پوشش قرار گرفته و همچنین آنها بهره گیری از سامانه RWR فوق پیشرفته خود را آغاز کردند، با ورود تنها یک فروند F-14A گردان 81 شکاری، این حلقه محافظتی در هم شکسته شد و یکی از میراژها از فاصله ای بسیار دور اسیر چنگال موشک فینیکس گردید و در آسمان متلاشی شد.

سرگرد خلبان ((رهنورد)) یکی از خلبانان افسانه ای تامکت های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که پیروزیهای متعددی در نبردهای سنگین بهمن ماه 1366 به دست آورد. وی که پرواز با جنگنده های F-4 و F-5 را در کارنامه خود داشت، پیش از همه، خلبان کارکشته فانتوم بود. این خلبان که در میان همرزمانش در مهارت پرواز شهرت داشت، هرگز نتوانست به مقام ((تکخال)) دست پیدا کند، اما با توجه به توفیق ها و رشادتهایش، نیروی هوایی وی را به کسب لقب ((تاپ گان)) مفتخر کرد. او در واقع نه تنها به خاطر پیروزیهای هوا به هوایش مورد احترام بلکه شجاعت و دلاوریش در رویارویی با دشمن نیز زبانزد همکاران بود.

در صبح روز27 بهمن 1366، این خلبان به تنهایی مأموریت گشت رزمی را توسط یک فروند F-14A به عهده داشت. جنگنده در حالی که در 23 کیلومتری غرب جزیره سیری مشغول گشت بود، خلبان کابین عقب اطلاع داد که چهار فروند جنگنده عراقی دقیقاً به سمت آنها در حرکت هستند. مهاجمان که به دو دسته دو فروندی تقسیم شده بودند از دو جهت به تامکت نزدیک می شدند. رهنورد بلافاصله متوجه شد جنگنده های مزبور می خواهند از تاکتیک استانداردی که بارها برای از بین بردن تامکت های نیروی هوایی به کار بسته بودند سود ببرند. وی با استفاده از ابزارهای قوی تری که F-14A در مقابل رقبا در اختیارش قرار داده بود، در شروع بازی پیشدستی کرده و یک تیر موشک اسپارو به سمت متجاوزان شلیک کرد، متأسفانه باز هم موشک دچار نقص فنی شده و نتوانست به هدف چنگ بیندازد.

خلبان تامکت ما ریسک نکرد و با توجه به این که شاید AIM-7های دیگر نیز دچار نقص باشند، موشکهای حرارتی را وارد معرکه کرد. وی با تاکتیک هوشمندانه ای، قدرت TF-30 را مورد بهره برداری قرار داد، صعود قدرتمندانه ای کرد و با استفاده از تابش نور خورشید- به طوری که دشمن را ناتوان از شناسایی چشمی خود کرد- شیرجه ای زده و پشت سر دو فروند نزدیک به خود قرار گرفت. بلافاصله سایدوایندری را درگیر کرده و گازهای خروجی موتورهای یکی از میراژها را بلای جانش کرد. متلاشی شدن توپ آتشین فرانسوی در آسمان صحنه ای دیدنی بود.

با وجود انهدام یکی از میراژها، خلبانان عراقی توانستند تامکت را از محدوده گشتزنی و محافظت از جزیره خارک بیرون بیاورند. دسته دو فروندی باقیمانده با استفاده از فرصت به دست آمده وارد فضای دفاع ضد هوایی نیروی هوایی در اطراف جزیره شدند. تامکت با توجه به اینکه دیگر سوخت آنچنانی برایش باقی نمانده بود به سمت شمال گردش کرده و به KC707 که انتظارش را می کشید پیوست. هنوز 3تیر موشک حرارتی باقیمانده بود و خلبان تامکت تصمیم داشت تا نهایت استفاده از آنها ببرد.

با رسیدن میراژها به خارک، این جنگنده ها در یک مسیر مستقیم وارد فضای پوشش پدافند شدند، ولی در ثانیه های نخست تجاوز، رهبر دسته توسط یک تیر موشک زمین به هوای MIM-23B به درک واصل شد. میراژ 2 بی توجه به از دست دادن رفیق، راه خود را ادامه داد و هدف را با دقت بالایی بمباران کرد. سپس بلافاصله گردش تندی کرد و راه خانه را در پیش گرفت. در این لحظه، رهنورد که تا حدودی دیر به صحنه کارزار پا گذاشته بود، با سرعت بالا و ارتفاع پایین از سمت شمال به میراژ نگون بخت رسید. دو شکارچی دوباره با هم سرشاخ شدند. تامکت بلافاصله صعود و گردشی کرد و یک AIM-9P را روانه دم هواپیمای عراقی نمود. خلبان تامکت برای لحظه ای از به هدف رسیدن موشک مأیوس شد و دید سایدوایندر شلیک شده راهی دریاست! اما این خطای دید وی بود؛ موشک مزبور دم میراژ متجاوز را متلاشی کرده بود و به نظر می رسید برای ملاقات جلبکهای کف آبهای خلیج همیشه فارس همین کافی باشد!!! با تحمیل این تلفات به نیروی هوایی عراق، بعثی ها تا 9 روز دیگر حتی اطراف خارک هم آفتابی نشدند.

در ساعت 18:55 عصر روز ششم اسفند، یک فروند F-14A که مشغول گشتزنی بر فراز مراکز راهبردی کشور در خلیج فارس بود، یک فروند بمب افکن زیان B-6D  (گونه چینی بمب افکن Tu-16 روسیه) را لحظاتی پس از شلیک یک تیر موشک ضد کشتی C601 به سمت یک ناو جنگی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رهگیری کرد. خلبان بلافاصله دو تیر موشک AIM-54A را به سمت اهداف خود شلیک نمود. هر دو فینیکس به ثمر نشسته، بمب افکن B-6D و موشک C601 را ناکام در آسمان متلاشی کردند.

بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد یکی از تکخال های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، سرگرد خلبان ((جلیل زندی)) نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز کرد و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک نمود.

شکارچی، شکار
 می شود!

با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را نکردند. متأسفانه در این درگیری ناجوانمردانه، F-14 سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس راهنمایی کنند.

این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 3 پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داد. امیر سرتیپ خلبان زندی که پیش از پیروزی شکوهمند اسلامی از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت. وی در سال 1370 با درجه سرتیپی بازنشسته شد و متأسفانه پس از مدت کوتاهی، به علت ناراحتی قلبی به دیار باقی پرواز نمود. روحش شاد و یادش گرامی.

 دانلود با فرمت PDF

منبع: ماهنامه صنایع هوایی، شماره 207، شهریور 1387




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -